Post a Comment Print Share on Facebook

Attack on freedom of information

The sentence that obliges the country to rectify information on TV3 puts at risk the right to the criticism

- 21 reads.

Attack on freedom of information

The sentence dictated by a court of Barcelona in which newspaper EL PAÍS is obliged to publish version of TV3 on a critical chronicle with programming of Catalan public television is bad news for journalism. If any person, company or institution that does not like an information disseminated by a media, however much this may be true, finds amparo in courts invoking right of rectification, freedom of expression is seriously Threatened.

Previous Editorials

TV3 must be neutral (27/11/2017)

Abusive coercion (30/10/2014)

We are faced with a disproportionate sentence — that country will resort immediately — in which it is admitted that re is no doubt about veracity of what is published and that, despite this, it demands to reproduce a version of TV3, regardless of wher this can be false. The issue is even more serious because plaintiff is a means of communication, which already has capacity to give its own version, and also a public media that does not accept a critical analysis of its contents. Taken this to extreme, would be end of genre of critique of any cultural, sporting or social spectacle. The ruling is an unacceptable attack on right to information.

TV3, a company paid with money of all Catalans, sued country in December for a chronicle published on November 12 under title a week in bubble of TV3 in which was carefully reviewed content emitted by public television During those days. The network considers that information broadcasting facts "inaccurate and false", enumerating seven sections ranging from call of general strike in Catalonia until flight of companies. The country, which today in its pages rebates one by one arguments of TV3, explained that articles expressed a critical analysis based on vision of a person who had been following TV3 for a week and resolutions of ELECTORAL board , which had argued that public chain did not respect information neutrality.

The judgement admits that "does not go into analyzing veracity of manifestations" and does not imply that published information is uncertain or not truthful, but implies " right of alluded to offer anor version different from which it disagrees".

It considers TV3 that some aspects of information can impair its prestige. The judgment does not examine se facts, but confuses m with legitimate point of view of journalist who has analyzed contents emitted by a public medium for a week, as critic who exposes his opinion on any programming of Television. It seems undoubtedly that any means of communication, maximum if it is public, must be subject to criticism.

Let us underline, finally, viciously with which TV3 and some media related to independence have taken advantage to attack country on occasion of this sentence. No one escapes that throughout long period of procés, this newspaper has denounced with energy illegality of this movement and enormous damage that has been caused to Catalan society. We are proud that, in modest measure in which a media can do so, our information has contributed to truth prevailing, and we understand that this has generated a desire for revenge on drivers of independence. This time, for his fortune, have found in Barcelona an extraordinarily diligent court that in a month has processed, seen and sentenced demand presented by TV3.

This paper is reaffirmed point by point in information subject to demand, but of course it will comply in due time sentence.

You can follow country opinion on Facebook, Twitter or subscribe here to Newsletter.

Warning!

You have to login for comment. If you are not a member? Register now.

Login Sign Up